@article{oai:soar-ir.repo.nii.ac.jp:00001316, author = {中嶋, 聞多}, journal = {地域ブランド研究}, month = {Dec}, note = {本来、ビジネス用語であった「ブランド」が、地域経営のキーワードとして使用されるようになって久しい。これまで「ブランド」や「地域ブランド」という概念が、どのような経緯をへて現在のような意味をもつに至ったか、新聞記事数や文献の分析を通して明らかにする。さらに、いくつかの企業におけるブランド戦略の事例から、その本質部分を抽出、地域ブランドの実践例と比較しながら、地域ブランド構築の要点整理を試みる。, The word "brand", originally used as a business term, has long since become a keyword in regional management. This paper explains how the concepts of "brand" and "place brand" have evolved into their present meaning, using newspaper and literature analysis. First, the essence of the brand strategies of several businesses are extracted, then compared with cases from place branding before the critical points of place branding composition are finally discussed., Article, 地域ブランド研究 4: 25-46(2008)}, pages = {25--46}, title = {企業と地域のブランド戦略}, volume = {4}, year = {2008} }