@article{oai:soar-ir.repo.nii.ac.jp:00001344, author = {渡邊, 勉@}, journal = {地域ブランド研究}, month = {Dec}, note = {本稿は、地域ブランドを開発、構築するための基礎的な必要条件である地域住民のコミュニティ意識と地域イメージを取り上げる。具体的には、第一に、地域住民の地域への愛着度、住みやすさの規定因を検討する。第二に、地域住民による地域イメージの受容度の規定因を検討する。分析の結果、愛着度は政策評価(福祉)、地域の人間関係の程度、居住年数の影響が見られた。また住みやすさは地域環境評価、政策評価(生活環境、福祉)、インフォーマルな人間関係、居住年数の影響が見られた。さらに地域イメージの受容については、地域環境評価、政策評価、フォーマルな人間関係の影響が見られた。以上から、愛着度は地域に関する感情的意識、住みやすさは感情的意識と評価的意識の混合、地域イメージの受容度は評価的意識としての特徴を持っていることがわかる。これら3つの意識は、異なる影響の仕方で、地域ブランドの構築にプラスの効果を持っと考えられる。 / This paper examines the community consciousness and the local image as fundamental conditions for building and developing a place brand. First, we examine the factors which determine the degree of attachment to a local resident's area and the ease of living. Second, we examine the factors which determine the degree of acceptance of a local resident's local image. As a result of analysis, policy evaluation (welfare), the (informal and formal) neighboring human relations, and habitation years have influenced the degree of attachment. Moreover, local environment assessment, policy evaluation (a living environment, welfare), informal human relations, and habitation years have influenced the ease of living. Furthermore, local environment assessment, policy evaluation, and formal human relations have influenced the degree of acceptance of a local image. As the result, we can think that the degree of attachment is the emotional consciousness about community, and the ease of living and the degree of acceptance of a local image is evaluation-consciousness. We think that these three consciousnesses have separate influence on a place brand, and they have the positive effects to construction of a place brand., Article, 地域ブランド研究 2: 99-130 (2006)}, pages = {99--130}, title = {地域に対する肯定観の規定因 : 愛着度、住みやすさ、地域イメージに関する分析}, volume = {2}, year = {2006} }