@article{oai:soar-ir.repo.nii.ac.jp:00018709, author = {友川, 幸 and 朝倉, 隆司 and 小林, 敏生 and VONGKHAMCHANH, Sounieng and LUDETMOUNSONE, Bouaphanh and SILAVONG, Nieo and BOULOMXAY, Khemphet and KANHAVONG, Bounseng and PRASONEXAY, Saysamone and DOUANGCHANH, Phoumy and 門司, 和彦}, journal = {教育保健研究}, month = {Jun}, note = {本研究は、ラオスの教員養成機関の学生及び職員の健康問題、学校で必要とされているヘルスプロモーション活動および健康に関連したサービスを明らかにすることを目的とした。2010年2月に、ラオス国立大学教育学部の教職員および附属学校に勤務する教員190名を対象とし、自記式の質問紙を使用し、身体的健康に関する自覚症状の有無、学生・教職員の健康問題、学校内で実施が必要だと思う健康に関連した活動ついて回答を得た。その結果、女性は、男性に比べて、深刻な体の痛みや不調を訴えるものが多かった。多くの教職員が疲労、イライラ、頭痛、背中や腰の痛み、めまい、眼精疲労を訴えた。学生の健康問題は、感染症、教職員の健康問題は生活習慣に関連した疾病であると考えられていることが分かった。また、学校内で、実施が必要なヘルスプロモーション活動としては、学生には、手洗いや蚊帳の使用、衛生的な食べ物の摂取、教職員には、定期的な運動と生活習慣病対策の一環としての食事指導、メンタルヘルスなどに関連した活動が挙げられた。また、スポーツ・エクササイズ、健康診断、ヘルスセンターの設置、清掃活動、健康教育、環境保全活動などが求められていることが明らかになった。 / The objective of this study is to clarify (1) health problem of students, staffs and teachers of Teacher's Training College in Laos People's Democratic Republic (Lao PDR) and (2) necessity of health promotion activities In Teacher's Training College.One hundred ninety teachers and staffs who working in faculty of education and it’s attachment school in national universities of Lao PDR, participated in our anonymous questionnaire. We inquire into (1) symptoms and signs of individual physical health condition, (2) health problems which students, teachers and staffs have been suffering from, and (3) required health promotion activities in Teacher's Training College.Our result showed that females have more severe physical pains and complains than males. The common complaints were as follows; fatigue, irritability, headache, back pain, lumbago, dizziness and eyestrain. We found out that the main of health problems for students are infectious disorders, on the contrary for the teachers and staffs life style affecting to disorders.In conclusions, for students of health education programs, it was necessary to (1) become habitual washing hands, (2) use regularly mosquito nets, (3) eat hygienic foods. On the other hand, for teachers and staffs, it was necessary to (1) introduce to have exercise habits regularly, (2) diet for control of life related diseases and (3) support for psychological problems. In particular, (1) providing sports/ exercise events, (2) carrying out annual medical check-ups, (3) setting up health center in the universities, (4) developing cleanup activity, (5) introducing health education, and (6) performing environmental safeguard are also strongly requested., Article, 教育保健研究. 17:5-8 (2012)}, pages = {5--8}, title = {開発途上国の教員養成機関における健康問題とヘルスプロモーション活動のニーズ}, volume = {17}, year = {2012} }