@article{oai:soar-ir.repo.nii.ac.jp:00000636, author = {杉浦, 義典 and 杉浦, 知子 and 丹野, 義彦}, journal = {人文科学論集. 人間情報学科編}, month = {Mar}, note = {Worry has two contrasting features, namely uncontrollability on one hand and goal-oriented active process on the other hand. In order to capture this double-sided process of worry, the open -ended semi-structured questionnaires were administered in which participants were required to describe the process of worry in their own words. Data was obtained and analyzed in cyclical hypothesis generation-testing process which is based on grounded theory approach (Glasser & Strauss, 1967), in which the data collection methods were refined based on the analysis of preceding data. Participant was 42 private university students and 62 national university students, from the former data was obtained twice. Categorization of the data showed that descriptions can be divided into 4 domains, namely, goal or function of worry, factors of persistence, uncontrollability, coping to worry itself. It was found that the most common goal of worry is problem-solving and that the most common factor of persistence was the dissatisfaction with the solution. Based on these results, the four stage model of worry process was proposed, each stage corresponding to the four domains of description. These results would be important clues for the mechanism underlying worry process. 心配には, 意のままにならない制御困難な側面と, 何らかの目的を志向した能動的な側面の双方が存在する。本研究では, このように複雑で二面的な特徴を示す心配のプロセスを, 心配する人自身の言葉でとらえるために, 自由記述調査を行った。データに基づいて知見を精緻化するために, Glaser & Strauss (1967) のデータ対話型理論アプローチに基づいて, 循環的な仮説生成-検証過程を踏んだ。具体的には, 収集されたデータの分析結果に基づいて, データを収集する方法を修正しつつ新たなデータを得ることで, 知見を精緻化した。被験者は私立大学生42名と国立大学生62名で, 前者からは2回データを収集した。得られた記述をカテゴリー化したところ, 心配のプロセスに関する記述は, 心配の目的や機能, 持続要因, 制御困難性, 心配への対処という4領域に分類できることが分かった。心配の目的の主要なものは困難な問題の解決であり, 持続要因の主要なものは問題が解決されないことであることが分かった。ここから, 心配のプロセスについて, この4領域に対応する4段階からなるモデルをたてた。以上の結果は, 心配のメカニズムの解明にも重要な手掛かりとなると考えられる。, Article, 人文科学論集. 人間情報学科編 39: 49-64 (2005)}, pages = {49--64}, title = {心配の能動性と制御困難性 : 自由記述調査を通じて}, volume = {39}, year = {2005} }