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  1. 010 人文学部, 大学院人文科学研究科
  2. 0102 紀要
  3. 01024 地域ブランド研究
  4. Vol. 05

消費者の関与が地域ブランド評価に与える影響 : 地域ブランド効果のメカニズム

http://hdl.handle.net/10091/10026
http://hdl.handle.net/10091/10026
3f34f407-7e24-48a4-a44b-2b0455d4a5c9
名前 / ファイル ライセンス アクション
Chiiki05-03.pdf Chiiki05-03.pdf (2.9 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2010-04-23
タイトル
言語 ja
タイトル 消費者の関与が地域ブランド評価に与える影響 : 地域ブランド効果のメカニズム
タイトル
言語 en
タイトル Influence of Consumer Involvement on Place Brand Evaluation : Mechanism of Place Brand Effect
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 地域ブランド効果
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 原産国効果
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 メカニズム
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 消費者の関与
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Place Brand Effect
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Country of Origin Effect
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Mechanism
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Consumer Involvement
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
著者 林, 靖人

× 林, 靖人

WEKO 2023

ja 林, 靖人

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出版者
出版者 地域ブランド研究会事務局
引用
内容記述タイプ Other
内容記述 地域ブランド研究 5: 53-87(2009)
書誌情報 地域ブランド研究

巻 5, p. 53-87, 発行日 2009-12-31
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 地域ブランディングの持つ魅力的な効果の一つに、“地域”の購買や訪問に対する促進効果がある。本研究では、この促進効果を「地域ブランド効果(Place Brand Effect:PBE)」と呼び、原産国効果研究(Country of Origin Effect:COE)の知見を活用しながら、そのメカニズムと消費者の「関与」の影響について実験的な検討を行った。 実験協力者は、3 つの果物カテゴリ(リンゴ・メロン・ミカン)について、「地域ブランド(高/中/低)」、「永続的関与(接触頻度/製品知識)」、「状況的関与(相対価格/外部評価)」の条件を組み合わせて表示された産品に対して「信念評価」と「態度評価」を行った。なお、これらの実験刺激の呈示や回答データの回収はウェブアンケートシステムを用いて行った。分析の結果から、地域ブランド効果の存在が確認され、地域ブランド力の強い産品は良いイメージを想起させ、好ましい態度や購買意図を形成しやすいことが示された。また、永続的関与は地域ブランド効果に影響を与えていなかったものの、状況的関与の内、外部評価の存在が地域ブランド効果に影響を与え、製品の信念評価と態度評価を変化させることが示された。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 One of the attractiveness effect in“ Place Branding” is facilitatory effect on purchasing or visiting the “Place”. In this study, I called this facilitatory effect “Place Brand Effect (PBE)” and had experimental examination about the PBE mechanism and the influence of consumer’s“ Involvement” with using the findings of the“ Country of Origin Effect( COE)” studies. Subjects have made place product evaluation about“ Belief Evaluation” and “Attitude Evaluation” in the three fruits category (Apple/Melon/Orange). Those place product profile were designed by three measures. (1)Place Brand(high/middle/low) (2)Permanently Involvement (contact frequency / product knowledge) (3)Environmental Involvement (relative prices / external evaluation). The presentation of these experiment stimulations and the collection of the answer data used the web questionnaire system. After analysis, the existence of the PBE was confirmed, and the product with strong place brand power recalled a good image, and it was shown to form a desirable attitude and the intention to purchase easily. Moreover, it was shown that Permanently Involvement did not influenced the PBE, but the existence of an external evaluation influenced PBE and changed the Belief Evaluation and Attitude Evaluation of products.
資源タイプ(コンテンツの種類)
内容記述タイプ Other
内容記述 Article
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1881-2155
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12090334
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
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Ver.1 2021-03-01 14:54:49.737800
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