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  1. 010 人文学部, 大学院人文科学研究科
  2. 0102 紀要
  3. 01024 地域ブランド研究
  4. Vol. 04

「おたく」ステレオタイプの変遷と秋葉原ブランド

http://hdl.handle.net/10091/2964
http://hdl.handle.net/10091/2964
3055d2a4-f66d-4c2c-90ae-c67753a85204
名前 / ファイル ライセンス アクション
Chiiki04-003.pdf Chiiki04-003.pdf (1.5 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2009-04-20
タイトル
タイトル 「おたく」ステレオタイプの変遷と秋葉原ブランド
言語
言語 jpn
キーワード
主題 おたく, 秋葉原, テキストマイニング, 対応分析
Otaku, Akihabara, text mining, correspondence analysis
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
著者 菊池, 聡

× 菊池, 聡

ja 菊池, 聡

Search repository
信州大学研究者総覧へのリンク
氏名 菊池, 聡
URL http://soar-rd.shinshu-u.ac.jp/profile/ja.ZNchPUkF.html
出版者
出版者 地域ブランド研究会事務局
引用
内容記述 地域ブランド研究 4: 47-78(2008)
書誌情報 地域ブランド研究

巻 4, p. 47-78, 発行日 2008-12-31
抄録
内容記述 90年代終盤以降、 「秋葉原」は「おたく」の聖地として、急激に変貌を遂げてきた。この「秋葉原」という地域ブランドの確立は、日本の文化・経済状況の変化がもたらした「おたく」ステレオタイプの変容と拡散に、深い関連があると考えられる。本論文では「おたく」ステレオタイプと「秋葉原」の関連を明らかにするために、大学生(N-368)に対して調査を行い、 1998年の調査と比較した。その結果、ネガティブな「おたく」ステレオタイプが、ややポジティブな方向へ変化してきたことを明らかにした。また「おたく」概念についての自由記述の分析から、 98年の段階ではほとんど見られなかった、 「秋葉原」という表現が、特有のファッションや趣味と結びついて多く出現していることを見いだした。これらをもとに、日本を代表する地域ブランドとなった「秋葉原」の特徴を考察した。
抄録
内容記述 Since the end of the 1990s, Akihabara has been radically changed and made into a sanctuary for otakus, establishing "Akihabara" as a placebrand.This is apparently related to the diffusion and transformation of otaku stereotypes caused by cultural and economical changes in Japan.In this study, the questionnaire was first administered to 368 undergraduate students, in order to examine the relationship between the transformation and the diffusion of otaku stereotypes. The data of its research also revealed the relationship between otaku stereotypes and Akihara as a place-brand, then these analyses were compared with the data of the precedent one (Kikuchi, 2000). One of the things this study reveals is that last ten years the negative image of otaku stereotypes has been decreased. Another important change is observed in the analysis of the answerers' free comments on otaku stereotypes. In the new research, the word, Akihabara is frequently used to talk about typical otaku fashions or hobbies though such tendency was not recognized in the 1998 research. Considering these changes, this study further discusses the characteristics of Akihabara as a representative place-brand in Japan.
資源タイプ(コンテンツの種類)
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1881-2155
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12090334
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
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Ver.1 2021-03-01 14:54:38.042256
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菊池, 聡, 2008, 「おたく」ステレオタイプの変遷と秋葉原ブランド: 地域ブランド研究会事務局, 47–78 p.

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