Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2020-02-20 |
タイトル |
|
|
タイトル |
教師の「観」の更新にかかわる同僚支援の可能性:同僚との「対話」がもたらす授業づくりへの影響 |
タイトル |
|
|
タイトル |
Potential Collegial Support as Teachers Gain New Perspectives Effects of Dialogues with Colleagues on Lesson Creation |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題 |
教師の「観」の更新, 同僚支援, 授業づくり, 省察的実践 |
資源タイプ |
|
|
資源 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
タイプ |
departmental bulletin paper |
著者 |
宮島, 新
吉澤, 裕一
大畑, 健二
小田, 切亮
関, 浩司
手塚, 香子
|
信州大学研究者総覧へのリンク |
|
|
氏名 |
宮島, 新 |
|
URL |
http://soar-rd.shinshu-u.ac.jp/profile/ja.WmTFjVkh.html |
出版者 |
|
|
出版者 |
信州大学教育学部附属次世代型学び研究開発センター |
引用 |
|
|
内容記述 |
信州大学教育学部附属次世代型学び研究開発センター紀要 教育実践研究 18: 1-10(2019) |
書誌情報 |
信州大学教育学部附属次世代型学び研究開発センター紀要 教育実践研究
巻 18,
p. 1-10,
発行日 2019-12-25
|
抄録 |
|
|
内容記述 |
This case study, examined how fellow teachers can support each other at work; specifically, how a teacher’s dialogue with a colleague can encourage the teacher to rethink his/her views, and how such a change impacts the teacher’s lesson planning. Analysis suggested the following process : the dialogue with his/her colleagues prompted the teacher to become aware of his/her views and to rethink them, which in turn further motivated the teacher to improve his/her lessons by understanding students better and by thoroughly researching teaching materials. Additionally, the teacher improved up his/her fundamental and empirical pedagogic research and used a mind map to communicate his/her lesson plans to his/her colleagues. This process helped clarify the teacher’s role in lesson planning and enabled active learning among students. The analysis further showed how dialogue could lead to teamwork between colleagues. |
資源タイプ(コンテンツの種類) |
|
|
内容記述 |
Article |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1345-8868 |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA11488517 |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |