ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 020 教育学部, 大学院教育学研究科
  2. 0201 学術論文

ラカトシュの可謬主義から見た数学的探究とその教育的意義 : 証明に焦点を当てて

http://hdl.handle.net/10091/00019474
http://hdl.handle.net/10091/00019474
95def771-a43a-4f2b-88ed-119a2d9e59a8
名前 / ファイル ライセンス アクション
Mathematical_Inquiry_Educational_Values_Lakatosian_Fallibilist_Perspective.pdf Mathematical_Inquiry_Educational_Values_Lakatosian_Fallibilist_Perspective.pdf (1.9 MB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2017-02-22
タイトル
タイトル ラカトシュの可謬主義から見た数学的探究とその教育的意義 : 証明に焦点を当てて
言語
言語 jpn
キーワード
主題 mathematical Inquiry, proof and proving, Lakatos, fallibilism, proofs and refutations, heuristic rule, increasing content by deductive guessing, action proof
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ journal article
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル Mathematical Inquiry and Its Educational Values from a Lakatosian Fallibilist Perspective : Focusing on Proof and Proving
著者 小松, 孝太郎

× 小松, 孝太郎

小松, 孝太郎

Search repository
信州大学研究者総覧へのリンク
氏名 小松, 孝太郎
URL http://soar-rd.shinshu-u.ac.jp/profile/ja.jNACPhLh.html
出版者
出版者 科学教育研究学会
引用
内容記述 科学教育研究. 35(3):272-286 (2011)
書誌情報 科学教育研究

巻 35, 号 3, p. 272-286, 発行日 2011-09
抄録
内容記述 Recently, owing to their desire to cultivate pupils' ability to learn and think for themselves, educational researchers and practitioners emphasize inquiry-based learning. Toward inquiry-based learning relying on proof and proving, this paper deliberates a normative meaning of mathematical inquiry from a Lakatosian fallibilist perspective, and discusses educational values of mathematical inquiry. Firstly, this paper examines three aspects of mathematical inquiry and their sub-aspects, through analyzing Lakatos' chief book Proofs and Refutations (Lakatos, 1976) in detail. By synthesis of these aspects, this paper then conceptualizes the meaning of mathematical inquiry as "conjecturing statements through investigation of properties or relations of mathematical objects, proving them, and then refining the statements and proofs through refuting them, with the aim to reducing their uncertainty". Subsequently, this paper discusses educational values of the mathematical inquiry from three standpoints; change of pupils' views of mathematics, and their learning on methods for productive mathematical activities; change of pupils' views of proof and proving; learning of proof and proving from primary school level.
資源タイプ(コンテンツの種類)
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0386-4553
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00036978
論文ID(NAID)
識別子タイプ NAID
関連識別子 110008750051
異版である
関連タイプ isVersionOf
識別子タイプ URI
関連識別子 http://ci.nii.ac.jp/naid/110008750051
権利
権利情報 日本科学教育学会
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 09:04:29.726835
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

小松, 孝太郎, 2011, ラカトシュの可謬主義から見た数学的探究とその教育的意義 : 証明に焦点を当てて: 科学教育研究学会, 272–286 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3